keskiviikko 17. maaliskuuta 2010

Opiskelusta

Tai ehkä enemmän opetuksesta. Postauksen kuvissa yhteiskuntatieteiden rakennus Somosaguaksen kampuksella. Ei ole turhalla krumeluurilla pilattu, ei.


Suomessakin oli luokissa muinoin semmoiset korokkeet opettajille, joilta he sitten oman arvokkuutensa tiukasti säilyttäen saattoivat valaista oppilaidensa mieliä tiedoillaan. Niin, täällä ne ovat edelleen käytössä. Ja tuntuvat pitävän korokkeistaan, kun olen ainoastaan yhden opettajan luennoilla käynyt, joka ei juttele korokkeelta. Muutenkin luennot ovat hyvin opettajavetoisia, havaintoni perustuvat tosin vain omiin kursseihini, muilla voi olla eri metodit. Tyypillinen luennon kulku on seuraava:

1) opettaja saapuu luokkaan ennemmin tai myöhemmin, toisinaan jopa 15 min aikataulusta myöhässä - ja ei täällä ei ole akateeminen vartti (ainakaan yleisesti) käytössä

2) oppilaiden hiljennettyä (voi kestää aikaa, jotkut tuntuu edelleen olevan leikkikoulussa tai yläasteella) seuraa luennon loppuun asti opettajan monologi. Luento kestää 1½ tuntia, tosin loppuu ilmoitettuna ajankohtana vaikka alkaisikin myöhemmin

3) luennon antia ei juuri havainnollisteta, liitutaululle saattaa ilmestyä joitain vierasperäisiä nimiä kuten Mann, Michaels, Hamilton tai mahdollisesti joitain vuosilukuja. Olen opiskelijana kuitenkin hyvin pitkälti audion varassa, diaesityksiä ei näy, vaikka videotykki luokan katossa roikkuukin. Kun paikalliset opiskelijat ovat samaan aikaan kiinnostuneempia youtube-videoista joille nauravat äänekkäästi, saattaa erasmusopiskelijalta mennä täysin ohi luennon anti.

4) luento päättyy ja heti sen perään alkaa mahdollisesti toinen luento toisessa luokassa, niiden välillä kun ei varsinaisesti ole taukoa.

14.30 - 15.30 on ruokatauko, eli mahdollisuus pohjoismaisittain myöhäiseen lounaaseen. Tosin omat luentoni ovat kovin hajallaan pitkin viikkoa. Maanantai-tiistai 11.30-13 ja 17-18.30, tuossa välissä ehtisi tulla pariksi tunniksi kotiin, mutten jaksa matkustaa kahdesti päivässä yliopistolle. Siksi olen tälläkin viikolla yrittänyt saada selkoa kirjaston luokitusjärjestelmästä - ei aukea. Keskiviikkoisin on yksi luento 10 - 11.30, sama torstaina ja sen lisäksi toinen 13 - 14.30, samoin tämä iltapäiväntunti perjantaisin. Joka päivä täytyy siis raahautua yliopistolle, tosin millään kurssilla ei ole läsnäolopakkoa. Joka kurssille täytyy sitten täytellä oma ilmoittautumislipuke, johon pitää liittää myös passikuva. Lisäksi kirjoitan jokaiseen riittävän isolla ERASMUS, jospa se auttaisi sitten arvostelupäivänä.


Luentotenttien lisäksi kursseille täytyy värkätä kriittisiä esityksiä kirjoista ja artikkeleista tai mahdollisesti tehdä ryhmätyö. Saas näkee saanko kaikki neljä kurssia käytyä. Täytynee ottaa se kirjasto haltuun että saa kirjoja luettavakseen. Vaikka on mulla kahdesta kurssista paperiniput, jotka ostin kopiopalvelusta, niissä on artikkeleita, mutten tiedä mitä niille pitäisi tehdä, referaatteja, kriittisiä esseitä vai tuleeko ne kokeeseen. Otan selvää. Kyllä tästä hyvä tulee. :)

2 kommenttia:

  1. Voimia opiskelijalle

    Suomessa olemme varmaan edelläkävijöitä audiovisuaalisten laitteiden käytössä opetuksessa. Harmi ettei siellä hyödynnetä kaikkia laitteita. Eikö tunnukin että Suomen koulutusjärjestelmä on aika pitkälle kehittynyttä, mutta aika aikaa kutakin. Saat hyvän kokemuksen ja näkemyksen espanjalaisesta koulutusjärjestelmästä. Nautihan opinantimista :)Terv.Tuula

    VastaaPoista
  2. Joo. Täytyy nytten ihan kommentoida, että samanlaista tuo koulunkäynti on täälläkin. Koroke on ja totta kai se on proffan paikka. Ei mitään havaintomateriaaleja, paitsi nimenomaan nämä pari epämääräistä nimeä liitutaululle. Luennot alkavat ylesesti 15 minuuttia myöhässä, vaikka akateemista varttia ei ole. Erona toki se, että meillä yksi luento kestää keskimäärin 3 tuntia ja jos alkaminen myöhästyy niin se tarkoittaa myös luennon venymistä.

    VastaaPoista